printHeader @iPower nv

Ranking

Door hoog te ranken in de zoekmachines, krijg je veel traffic zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Je realiseert bovendien succes op de lange termijn, terwijl je bij advertenties slechts tijdelijk goed zichtbaar bent.

Natuurlijk kan je snel je zichtbaarheid vergroten en traffic genereren via betaalde Google advertenties. Maar daarmee verhoog je je Google rankings nog niet. 

Het loont dus om tijd in te investeren in het verhogen van je Google positie. Maar hoe pak je dat aan?

In dit artikel richten wij zich op de 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie:

  1. Inhoud
  2. Autoriteit door linkbuilding
  3. Techniek

Optimaliseer jouw online aanwezigheid op deze zaken, en je zult goed scoren in de zoekmachineresultaten.

Te moeilijk? Te weinig tijd om zelf je website te optimaliseren?


Vraag een gratis analyse aan voor je hele website

 


Nu horen wij regelmatig van mensen dat zij SEO onnatuurlijk vinden. Maar in feite gaat voor zoekmachine optimalisatie het volgende credo op: wat goed genoeg is voor de bezoekers van jouw website, is goed genoeg voor Google. Anders gezegd: als jouw bezoekers tevreden zijn, dan wordt je beloond met hogere posities in Google.

De grote vraag is nu hoe je jouw bezoekers tevreden stelt én dat duidelijk maakt aan Google. En dat leggen wij je hieronder uit.

We beschrijven ook 2 tools die wij (al dan niet gratis) aanbieden en waar wij bijzonder trots op zijn:

Beide tools nemen de gebruiker aan de hand in het verbeteren van de Google positie. Bij de eerste doe je het zelf, bij de tweede besteed je het uit. Probeer ze gratis uit en zie zelf hoe jouw Google ranking zal verbeteren.

Verhoog je positie in Google door geweldige inhoud te bieden

Biedt geweldige inhoud voor een betere positie in de zoekmachine resultaten
Met 'geweldige inhoud' bedoelen we: inhoud die de vraag van je klant beantwoord. Hoe je achter die vraag komt? Dat is vrij eenvoudig: een klant zoekt op internet met een bepaald doel. Dat doel formuleert hij of zij in de vorm van een zoekopdracht.

Bijvoorbeeld: fietsen kopen online. Het doel van deze zoekopdracht is informatie vinden over waar je online fietsen kunt kopen.

Als jij een webpagina schrijft die di­e vraag beantwoordt en dus in dat doel voorziet (online een fiets aanschaffen), dan bied je geweldige inhoud. Je website is dan namelijk heel relevant voor je bezoekers.

Zie hier ook het belang van een goed keyword onderzoek. Als jij precies weet hoe jouw (potentiële) klanten een zoekopdracht ingeven, dus welke zoekwoorden zij gebruiken, dan weet je ook welke teksten je moet schrijven. Op welke onderwerpen en met welke zoekwoorden. Zo zul je in de zoekresultaten komen bovendrijven en zul je in de rankings stijgen.

Voor een hogere positie in de zoekmachines is een goede gebruikservaring noodzakelijk

Maar met geweldige inhoud ben je er nog niet. Want als jouw website niet goed te gebruiken is, bijvoorbeeld omdat de teksten niet leesbaar zijn, of omdat de structuur onduidelijk is, dan zullen jouw bezoekers snel afhaken.

Je moet dus zorgen voor een goede gebruikservaring.

Een goede inhoudelijke gebruikservaring houdt in:

  • Zorg ervoor dat de tekst een prettige corpsgrootte heeft, en niet te dicht op elkaar staat.
  • Gebruik regelmatig tussenkopjes, zodat de tekst te scannen is.
  • Zet belangrijke woorden vetgedrukt, ook dit vergroot de scanbaarheid van je webpagina.
  • Gebruik afbeeldingen. Dit vergroot de 'luchtigheid' van de site. Bovendien kan je met afbeeldingen goed emoties overdragen, waardoor je jouw bezoeker een beetje kunt sturen.
  • Zorg ervoor dat je zo min mogelijke foute links op en naar je website hebt staan. Foute links zijn verwijzingen die niet uitkomen op de pagina die je in gedachten had. Bijvoorbeeld omdat de link niet goed is, of omdat de pagina is verwijderd. Foute links komen uit op 404-pagina's.
  • Natuurlijk is het onvermijdelijk dat er soms een foute link of 404-pagina ontstaat. Zorg er in dat geval voor dat je op de 'foutpagina' duidelijk aangeeft wat de klant kan doen. Toon een zoekbalk, of geef suggesties voor content in de vorm van (goed functionerende) links.
  • 404-pagina's kan je verwijzen naar relevante pagina's die nog wel live staan. Door deze redirects neemt het aantal foutpagina's af, en dat zal Google belonen met een hogere ranking.

Vertel het Google!

Je bezoeker heeft met bovenstaande tips een prettige gebruikservaring op je site. Dat uit zich in een lager weigeringspercentage; mensen blijven langer op je site en dat helpt mee aan het verhogen van je Google ranking.

Maar je zult de zoekmachine ook actief moeten vertellen waar je website over gaat, zodat deze zelf de relevantie ten opzichte van de zoekopdracht kan bepalen.

Dat doe je door het keyword op strategische plekken in de tekst te zetten, namelijk in:

  • De URL
  • De paginatitel
  • De header(s) van de tekst
  • De tekst zelf, en dan zeker ook in de eerste alinea
  • De links van en naar je website
  • De bestandsnaam en de alt-tag van de afbeeldingen
  • De meta-omschrijving

Idealiter kies je 1 primaire zoekterm en vul je die aan met 1 of 2 secundaire zoekwoorden, die je iets minder vaak laat terugkomen op de pagina.

Daarnaast gebruik je synoniemen. Zoekmachines zijn tegenwoordig in staat om uit de context van een tekst op te maken waar de tekst over gaat. Je kunt dus synoniemen gebruiken en op die manier voorkomen dat je een bepaald keyword te vaak gebruikt. Het te veel gebruiken van een zoekterm heet 'keyword stuffing' en daar wordt je voor gestraft met een lagere Google ranking.

Zoals je zult concluderen is SEO tekstschrijven een vak apart. Maar er is een praktische tool die ervoor kan zorgen dat je ook zonder ervaring met zoekmachine optimalisatie sterke teksten kunt schrijven.

SEO Page Optimizer is onze online tool die alle webpagina's over een bepaald onderwerp analyseert op gebruik van zoekwoorden, lengte van de tekst en een veelvoud aan andere belangrijke SEO-zaken.

Zo werkt SEO Page Optimizer: je gaat naar www.seopageoptimiser.nl en geeft de website op die je wilt analyseren. Geef de zoekterm op en kies voor welke taal en welk land je de analyse wilt laten uitvoeren.

Vervolgens geeft SEO Page Optimizer je een uitgebreid rapport met tips om jouw website te verbeteren.

De voordelen van het gebruik van SEO Page Optimizer zijn vierledig:

  • Je optimaliseert je teksten zonder dat je daar expert in bent.
  • Verbeter je tekst en je zult je positie in de zoekresultaten zien verbeteren.
  • Je krijgt een lijst van aan het keyword gerelateerde woorden, die je kunt gebruiken om je tekst verder te verstevigen.
  • Je krijgt 1 gratis analyse per dag. Als je meer analyses nodig hebt, dan kan je die eenvoudig online bestellen.

Probeer SEO Page Optimizer zelf uit en ervaar gratis hoe de Google ranking van jouw webpagina zal verbeteren


Vind je dat allemaal te moeilijk en wil je de zoekoptimalisatie van je website of webshop uitbesteden aan professionals?


Vraag een gratis analyse + offerte aan

 

Overige inhoudelijke tips die zorgen voor een hogere positie in de zoekmachineresultaten

  • Laat je bezoekers jouw teksten verspreiden via social media buttons op je webpagina. Dit zorgt voor meer backlinks en meer traffic.
  • Beschouw iedere pagina als een landingspagina. Geeft duidelijke call to actions, en neem je bezoekers aan de hand.
  • Elke pagina moet unieke zoekwoorden hebben, schrijf dus niet 2 artikelen met dezelfde keywords. Zo kunnen je teksten niet met elkaar concurreren.
  • Zorg voor vertrouwen: zet contactgegevens op je site.

De inzichten in hoe je een hogere pagerank krijgt veranderen steeds, mede omdat Google regelmatig zijn algoritmen aanpast.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Schrijf je vandaag nog gratis in voor onze praktische nieuwsbrieven.

Vergroot je autoriteit door te bouwen aan een sterk linkprofiel

Een sterk linkprofiel draagt bij aan een hogere ranking.

Om een hogere Google ranking te bewerkstelligen, wil je dat de informatie op jouw website in de markt bekend staat als zeer betrouwbaar, actueel en correct. Op die manier vergroot je je autoriteit.

Inkomende links als gevolg van je autoriteit in de markt

Het gevolg van een grote autoriteit? Andere websites zullen naar jouw linken.

Maar let op: niet elke link heeft evenveel waarde in de ogen van Google. Hoe meer autoriteit die andere website heeft, hoe meer waarde Google eraan zal hechten.
 
Dit betekent dat je links moet zien te krijgen van webpagina's die zelf een hoge Google-ranking hebben, die veel bezoekers hebben en veel relevante, actuele informatie.

Bovendien moet je zorgen dat de ankerteksten van de links op die andere websites de zoekwoorden bevatten waarop jij gevonden wilt worden. Let er overigens wel op dat deze links geen technische code bevatten met daarin rel="nofollow". Deze links hebben namelijk erg weinig waarde en zullen dus ook niet direct bijdragen aan een sterk linkprofiel of een goede positie in de zoekmachines.

Ten slotte maken we je erop attent dat linkruil of, nog erger, het betalen voor links absoluut onverstandig is en zelfs kan resulteren in penalty's.

Ervaar de kracht van linkbuilding via de gratis Keyboost-test. Klik hier en vul het aanvraagformulier in.

Uitgaande links bevestigen jouw plaats in het online netwerk

Je wilt je bezoekers helpen en dat betekent dat je ze soms naar andere webpagina's zal leiden waar aanvullende informatie over het onderwerp op te vinden is. Op deze manier laat je aan Google zien dat je de markt kent en geef je aan dat je onderdeel bent van die markt. 

Externe links worden dus ook beloond.

Interne links: bedien je bezoekers en houd ze langer op je site

Een laatste onderdeel van linkbuilding betreft het plaatsen van interne links, dus links tussen pagina’s van jouw website. Deze interne links zijn belangrijk, omdat ze je bezoeker helpen met het navigeren door je site. Je vergroot dus het gebruiksgemak van je website.

Aan de andere kant hou je je bezoekers op deze manier wat langer vast. Hierdoor zal Google concluderen dat je erg relevant voor ze bent. En dit wordt weer beloond met een hogere ranking.

Linkbuilding: maak gratis kennis met Keyboost

Je kunt je voorstellen dat linkbuilding een tijdrovende klus is. Je zult namelijk uitgebreid marktonderzoek moeten doen om te weten welke websites er in jouw markt zijn en welke veel bezocht worden. Daarnaast moet je er achter komen wat de pagerank van deze webpagina's is, om te beoordelen of een link van en naar die sites zin heeft.

Ten slotte moet je contact leggen met de beheerders van die sites en zorgen voor de feitelijke plaatsing van de links.

Zeker wanneer linkbuilding niet je hoofdtaak is, kunnen wij ons voorstellen dat je dit overlaat aan experts.

Daarom hebben wij een dienst ontwikkeld die je nu gratis kunt uitproberen: Keyboost.

Keyboost onderzoekt welke websites relevant zijn in de markt waarin jij actief bent, en welke sites veel autoriteit hebben in de ogen van Google.

Op deze sites plaatsen wij links naar jouw site, die voldoen aan de criteria die we hierboven hebben beschreven.

De links en de sites zullen wij in de loop der tijd optimaliseren, zodat de resultaten optimaal zullen blijven.

Met Keyboost creëer je een natuurlijk linkprofiel dat Google zal beoordelen met een hogere ranking. Binnen enkele weken kom je hoger te staan in de zoekresultaten!

Wil je zelf ervaren wat Keyboost kan doen voor jouw zoekmachine optimalisatie? Maak dan gebruik van een gratis trial. In deze trial gaan wij aan de slag voor één zoekwoord. Zo kan je de kwaliteit van Keyboost ervaren zonder je er een buil aan te vallen. In een later stadium voegen we er dan andere zoekwoorden aan toe.

Techniek: de 3e pijler die je kunt optimaliseren voor een betere vindbaarheid

Je kunt de inhoud en het linkprofiel optimaliseren wat je wilt, maar als je site technisch onvoldoende presteert, dan zal je niet boven aan de zoekresultaten komen te staan.

Op het gebied van hosting adviseren wij je een aantal zaken in de gaten te houden:

  • Ga niet voor de goedkoopste hosting, maar kies een partij die je vertrouwt. Je hebt er niks aan als je site veel storingen heeft of zelfs offline gaat door slechte hosting. Dit resulteert alleen maar in geïrriteerde bezoekers en een slechte beoordeling door Google.
  • Kijk bij de keuze van je hosting altijd naar de andere sites waarmee je de server deelt. Als deze sites slecht bekend staan, bijvoorbeeld omdat ze spammen, dan heeft dat ook negatieve gevolgen voor jouw website. Hou daarnaast in de gaten dat je voldoende serverruimte behoudt om bezoek te verwerken. Als de andere sites op jouw server veel verkeer trekken, dan kan dat er wel eens in resulteren dat jouw website traag wordt. Test de snelheid van je website via GTmetrix.com

Overige technische zaken die je aandacht verdienen:

  • Zorg voor gebruiksvriendelijke URL's, of, in het Engels, SEF URLs: Search Engine Friendly URL's.
  • Kies een extensie die overeenkomt met het land waarin je actief bent. Kies dus voor .nl als je de Nederlandse markt bedient, en .de wanneer je je op Duitsland richt.
  • Zorg voor schone code en voorkom sitefouten of crawlfouten. Dit kan je (laten) controleren met Google Webmaster tools
  • Sitemaps zijn niet strikt noodzakelijk. Maar als je een grote website hebt, kan je overwegen om er toch een in te dienen bij Google. Zo ben je ervan verzekerd dat al je pagina's geïndexeerd worden.

2 nabranders op het gebied van zoekmachineposities

  1. Wist je dat de leeftijd van de site van invloed is op de vindbaarheid ervan? Hoe ouder de site, hoe meer hij zich bewezen heeft in de ogen van Google. Als je je dus consequent bezig houdt met zoekmachine optimalisatie, dan kan het niet anders of je wordt ervoor beloond.
  2. De zoekresultaten verschillen per persoon, afhankelijk van de interesses die iemand eerder via Google aan de dag heeft gelegd. Ook per apparaat kunnen de zoekresultaten verschillen. Als je onafhankelijk wilt controleren hoe jouw webpagina het doet, kies dan in Google Chrome voor een incognitovenster, in Firefox voor een privévenster of in Microsoft Edge voor het InPrivate-scherm.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie en het verhogen van de omzet van je website? Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven

Wij bieden 2 nieuwsbrieven aan waar je je gratis op kunt abonneren:

  • Meer klanten uit uw website
  • De geheimen van Google ontrafeld

Je zult regelmatig hapklare brokken informatie ontvangen, zodat je blijft leren en niet vergeet de SEO technieken toe te passen. En mocht je geen behoefte meer hebben aan de nieuwsbrieven, dan schrijf je je met één muisknop weer uit.

Schrijf je vandaag nog in voor onze nieuwsbrieven. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO voor Google en conversie optimalisatie.

De mensen achter SEO Page Optimizer en Keyboost

Met meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van internet marketing, zijn wij uitstekend op de hoogte van waar website aan moeten voldoen. Om vindbaar te zijn én om bezoekers te converteren tot klanten.

Wij zijn er trots op dat wij worden gezien als een van de beste bedrijven in de sector.

Zowel SEO Page Optimizer als Keyboost zijn gratis uit te proberen. Daarbij mag je met Keyboost binnen 2 weken resultaat verwachten en met SEO Page Optimizer zelfs direct.

Zoals we hierboven hebben uitgelegd, optimaliseren wij websites zowel voor bezoekers als voor zoekmachines.

Gebruik van onze diensten zal leiden tot een betere inhoud van je website, een betere doelgroep segmentatie en, in vergelijking met Adwords, een hogere CTR tegen lagere kosten.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op over SEO Page Optimizer of Keyboost: bel ons - +31 85 208 27 30 - mail ons - info@keyboost.nl 


Vraag een gratis analyse aan voor je hele website