printHeader

Linkbuilding

Linkbuilding is belangrijk. De vorm en de inhoud van je website zorgt slechts voor 50% van je Google-ranking. Links van andere websites naar de jouwe (linkbuilding) zorgen voor de andere 50%. Google beschouwt de links als aanbevelingen, tenminste als ze komen van betrouwbare, waardevolle sites.

Linkbuilding: een zegen en een vloek

Als andere sites naar die van jou linken, moet je website wel relevant zijn volgens Google en andere zoekmachines. Toch heeft linkbuilden tegenwoordig een slechte naam. Na updates van het Google-algortime - 'Panda' en 'Penguin' - daalden veel websites in de organische zoekresultaten: Ze hadden alleen ingezet op de kwantiteit van hun backlinks  - "hoe meer, hoe liever" - en niet op de kwaliteit van linkbuilden: één goede link is 10, 20 of zelfs 100 mindere waard. Google wil dat je links naar je website eerlijk verdient en doet moeilijk als het lijkt alsof je ze zomaar 'koopt'. Linkbuilding draait dus om het creëren van echte, relevante links tussen websites.

Staat je website in de top 30 van Google voor een bepaald zoekwoord en wil je helemaal bovenaan staan? Dankzij Keyboost kan dat.

 

Vraag de gratis Keyboost-test aan

 

Wil je meer klanten werven via je website? Of wil je weten hoe Google bepaalt welke positie je website krijgt in de zoekresultaten? Abonneer je hier op onze gratis nieuwsbrief.

Verschillende soorten backlinks, de ene is belangrijker voor linkbuilding dan de andere

  Een link naar je website uit een stukje tekst, de ankertekst. Deze bepaalt hoe Google de link inschat. Een ankertekst die precies gelijk is aan het zoekwoord waarvoor de landingspagina geoptimaliseerd is, is het krachtigst maar ook het gevaarlijkst: Als je te veel van dergelijke links gebruikt, beschouwt Google ze als waardeloos. niet de meest zinvolle investering in je linkbuilding strategie. In het beste geval negeert Google ze, in het slechtste geval leiden ze op termijn tot waarschuwingen.

Ankerteksten zijn er in verschillende soorten en maten. Hieronder staan ze gesorteerd van veel voorkomend en ongevaarlijk naar zeldzaam en krachtig maar mogelijk gevaarlijk, voor een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel:

  • 'Merknaam'-ankerteksten of product-ankerteksten: Links met als ankertekst de naam van je bedrijf of je unieke product, zoals 'SEO Page Optimizer' of 'Keyboost'. Deze links zetten de naam van je bedrijf of product in de markt als een merk, bij voorkeur een sterk merk. De relevantie is groot, want de kans is groot dat de content van je website voor een groot deel gaat over je merk en je producten.
  • 'Naakte' links: De meest eenvoudige maar ook de meest natuurlijke links naar een website: 'https://www.keyboost.eu', 'http://keyboost.nl/nl/default/2008310/linkbuilding.aspx', 'seopageoptimizer.nl'. Qua vormgeving ogen ze misschien iets minder mooi dan 'merknaam'-ankerteksten, maar het is meteen duidelijk waar je wordt heen gelinkt.
  • Generieke links: 'Klik hier', 'Meer info', 'Lees hier meer'. Dit lijkt tegenstrijdig. Volgens alle tips over goede content moeten linkteksten zo relevant mogelijk zijn, maar generieke links zijn voor menselijke gebruikers te optimaliseren zonder dat het generieke karakter verloren gaat: 'Klik hier voor tips over linkbuilden' of 'Meer info over goede backlinks'. Het web is overladen met generieke links. Dat is één van de redenen waarom Google ze als heel natuurlijk ziet.
  • Zoekwoordgerelateerde ankerteksten: Deze bestaan uit synoniemen voor het zoekwoord of -woorden en uit woordcombinaties die gerelateerd zijn aan het zoekwoord waarvoor je website of landingspagina is geoptimaliseerd. Als je zoekwoord 'linkbuilding' is, zijn 'linkbuilden', 'SEO optimalisatie' en 'website linken' voorbeelden van gerelateerde ankerteksten.
  • Ankerteksten met gedeeltelijke zoekwoordmatch: Als 'linkbuilding' het zoekwoord is waarvoor je webpagina geoptimaliseerd is, zijn dit voorbeelden van een gedeeltelijke zoekwoordmatch: 'Linkbuilding uitbesteden aan Keyboost', 'Goede linkbuilding-tips', 'Hoger in Google door slim gebruikmaken van linkbuilding'. Merknaam-ankerteksten en ankerteksten met een exacte zoekwoordtekst zijn te combineren tot ankerteksten met een gedeeltelijke zoekwoordmatch. Gematigdheid is hier een toverwoord. Plaats niet in elke backlink het zoekwoord.
  • Nog meer gedeeltelijke zoekwoordmatch: Ook termen die gerelateerd zijn aan zoekwoorden kunnen weer gebruikt worden in een langere ankertekst. Optimaliseer je voor het keyword 'linkbuilding', dan kun je het woord 'linkbuilden' gebruiken in een korte zin.
  • Ankerteksten met een exacte zoekwoordmatch: Backlinks met als ankertekst exact het zoekwoord waarvoor je website is geoptimaliseerd. Zorg ervoor dat er alleen op de meest relevante externe websites deze soort links staan die naar je eigen website doorverwijzen. Wees er zuinig op, want een overdosis aan dergelijke links hebben wel eens een negatief effect. Een overdosis betekent vaak dat de regels van Google niet gerespecteerd worden: een 'black hat' techniek. Als er te veel backlinks met exacte zoekwoordmatch zijn, herkent Google dit en houdt de zoekmachine hier rekening mee bij het waarderen van je site.
  • Een paar bijzondere links: afbeelding & interne link
    • Afbeelding: Zoekmachines kunnen foto's en tekeningen niet beoordelen zoals wij, daarom gaan ze af op andere indicatoren. Bij elke afbeelding is het mogelijk om een Alt-tekst toe te voegen. Als er geklikt kan worden op een plaatje beschouwt Google deze alt-informatie als een ankertekst. Het is dus zaak ook de Alt-tekst te optimaliseren.
    • Interne link: Interne links zijn net als generieke links veel aanwezig op het internet. Interne links hebben niet veel waarde als het gaat om zoekresultaten. Het levert geen substantiële bijdrage aan je linkbuilding-profiel. Toch is het belangrijk om aandacht te schenken aan je interne links. Zorg dat Google je website niet 'vreemd' gaat vinden omdat je veel minder interne links gebruikt dan websites van concurrenten. Ook de ankertekst van interne links is belangrijk. Voor meer informatie hierover: Maak één keer gratis gebruik van de SEO Page Optimizer: www.seopageoptimizer.nl

Vind je het moeilijk of tijdrovend om zelf je linkbuilding te verzorgen? Besteed het dan uit aan Keyboost. Overtuig jezelf er van dat het werkt via de gratis Keyboost-test.

 

Klik hier en vul het aanvraagformulier in.

 

Verdien waardevolle linkbuilding naar je website

Tenslotte het moeilijkste: het verdienen van links naar je website. Het aanmelden bij gemodereerde, waardevolle directory-websites zoals moz.org of bij startpagina's is de eerste stap van je linkbuilding. Plaats unieke en waardevolle teksten op je website - in een whitepaper, bijvoorbeeld - die beheerders van andere websites overtuigt om een link naar je website te plaatsen. Hoe belangrijker, unieker en waardevoller je content, hoe groter de kans dat dit gebeurt. Linkbuilding is steeds meer een kwestie van informatie delen, ook via sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Google+.

Ooit was het een goed idee om een extern gastblog te schrijven, met een link naar je website. Ook een media-artikel over je producten of diensten met een link was een pluspunt. Jammer genoeg werd vrolijk misbruik gemaakt van dit soort linkbuilding en tegenwoordig doet Google er moeilijk over. Toch blijft het belangrijk om op deze manier je expertise in de kijker te zetten. Maak van je bedrijf een sterk merk en je trekt vanzelf extra bezoekers aan. Overtuig ze van de voordelen van je producten of diensten en ze worden vanzelf je nieuwe klanten. Let er wel op dat externe blogs en/of mediawebsites 'nofollow'-links plaatsen, waarmee Google geen rekening houdt.

Meer tips over linkbuilding…

Omdat het zo'n wezenlijk onderdeel is van je strategie om te optimaliseren voor zoekmachines, hebben we nog een aantal tips op een rijtje gezet. Vergeet bij alle tips niet dat linkbuilding een proces van de lange adem is.

Schrijf verbluffende content

Zorg voor een website waarop vaak nieuwe content te bezichtigen is. Door een professionele uitstraling en interessante inhoud wordt het voor andere websites aantrekkelijk om een link te plaatsen naar jouw site. Een kort maar krachtige tekst maakt dat mensen willen doorlezen. De internetlezer is snel afgeleid dus houd de aandacht vast. Bijvoorbeeld met opsommingen in lijstjes of quotes. Hoe interessanter de content is, hoe meer andere websites het gevoel zullen hebben dat hetgeen zij delen afstraalt op hunzelf. Zorg er voor dat anderen zich met jou willen associëren.

Onderzoek je doelgroep

Doe onderzoek naar je doelgroep. Tegen welke problemen lopen ze aan? Vraag aan potentiele klanten waar ze moeite mee hebben of wat voor hen het leven makkelijk maakt. Doe daarna een analyse van de zoekwoorden die daarbij horen. Welke zoekopdracht is typisch voor je doelgroep? Door heel relevante content te schrijven op speciaal geoptimaliseerde landingspagina's zorg je dat je aansluit bij de mensen die je wil bereiken.

Verbreid je expertise

Spoor blogs en forums op die interessant zijn voor je vakgebied. Plaats bijdragen aan discussies vanuit jouw expertise zodat mensen zien welke informatieve bijdrage je kan leveren aan relevante onderwerpen. Laat je niet verleiden tot het simpel plaatsen van een link naar je informatie. Dat zorgt vaak voor een nofollow-attribuut en doet af aan je uitstraling als expert. Niet alleen forums kunnen deze uitstraling bevorderen. Gebruik ook sociale media om een connectie te maken met je doelgroep, klanten en leveranciers. Dit kan zijn via je eigen social-mediakanalen, maar ook in Facebook- of Linkedin-groepen. Door een kort maar krachtige vooruitblik op je tekst aan te bieden verleid je de lezer om door te klikken naar je website. Vergeet niet om te reageren als mensen de moeite nemen iets zeggen over je artikel of opmerking.

Linkbuilding op je eigen website

Zorg zelfs op je eigen website dat er doorgeklikt kan worden naar relevante landingspagina's. Bezoekers van je eigen website zijn vaak interessant voor specifieke campagnes.

Doe dit niet in linkbuilding

Een aantal strategieën zijn door de jaren heen onvruchtbaar gebleken als het gaat om het opbouwen van een goed profiel. Google negeert (combinaties van) links die er niet natuurlijk uitzien en deelt soms zelfs straffen uit. Nou ja, straffen... Het zijn vooral waarschuwingen, maar als die van Google komen, klinken die al snel als straffen.

Koop niet van linkfarms

Koop niet zomaar grote aantallen links die naar je website doorverwijzen. In veel gevallen komen de links op sites te staan die niet relevant zijn voor je doelgroep, wat weer betekent dat Google er weinig waarde aan hecht. Het kan zelfs leiden tot een waarschuwing. Je moet de links dan weer laten verwijderen, of disavowen (niet mee laten tellen voor je linkbuilding door Google). Dit laatste kun je doen door een speciale disavow-tool van Google te gebruiken.

Wissel niet één op één links uit

Het uitruilen van links wordt door Google herkend. Als je wilt dat Google de links niet negeert, zorg er dan voor dat de link die je plaatst zinvol is voor je eigen website. Ook de link naar de andere website toe relevant zijn. Zolang beide links iets toevoegen aan elkaars content is het geen probleem om elkaar een dienst te bewijzen. Probeer alleen alle schijn van een willekeurige uitruil van backlinks weg te nemen.

Slaag je er niet in om zelf een linkbuilding strategie te organiseren? Doe een beroep op Keyboost voor waardevolle externe links en stel met eigen ogen vast dat het werkt.

 

Vraag de gratis Keyboost-test aan

 

De zin en onzin van nofollow-links

'Nofollow links' zijn belangrijk om nieuwe klanten en bezoekers te overtuigen om naar je website te komen. Minder belangrijk zijn die voor je positie in Google. Nofollow links zijn backlinks die door de eigenaar van de website waarop ze staan worden aangemeld bij Google als 'heb ik niets mee te maken'. Op die manier hopen ze te ontmoedigen dat mensen bijvoorbeeld op een forum heel veel links plaatsen terwijl dat voor de discussie niet relevant is.

Hoe belangrijk is een nofollow-link voor je positie in Google?

Zoals gezegd: niet heel belangrijk. Toch is het zeker niet erg om nofollow links naar je website te hebben: Het zorgt wel voor meer verkeer. Een bijkomend voordeel van het nofollow-attribuut van Google is dat het nu lijkt alsof de bezoeker niet via een backlink maar 'zomaar' op je website terecht is gekomen. En dat is uiteindelijk ook iets wat je wil. Google zal denken dat je website goed bezocht wordt en dus meer authoriteit heeft, wat weer bijdraagt aan een hogere positie.

Vraag voor een goede verdeling van nofollow- en dofollow-links onze hulp. Vraag de gratis Keyboost-test aan en zie met eigen ogen dat het werkt.

 

Klik hier voor de gratis test

 

Zorg voor een positie in de top 30 van Google voor je belangrijkste zoekwoorden

Het spreekt voor zich - maar het wordt vaak vergeten - dat de content van je website of landingspagina, professioneel geschreven rondom een specifiek zoekwoord, de eerste stap is naar een hoge positie in Google. Dit moet een bezoeker overtuigen van de meerwaarde van je product of dienst. Linken naar een pagina met minderwaardige content helpt misschien een beetje maar levert op termijn weinig tevreden bezoekers op. En zij moeten nou net je nieuwe klanten worden.

Check dankzij SEO Page Optimizer hoe je website scoort voor een specifiek zoekwoord in vergelijking met webpagina's die al een toppositie hebben voor dat woord. Het analyseprogramma geeft praktische aanwijzingen voor het optimalisatieproces. Gebruik de tips om de vorm én inhoud van je website te optimaliseren.

www.seopageoptimizer.nl

Wil je tips om betere webpagina's te schrijven? Of meer info over hoe Google werkt? Abonneer je hier op onze gratis nieuwsbrief.

 




   
Testimonials
Aart Visser
hotelheerenhuys.com
Keyboost werkt uitstekend. Al zeer snel na de start stonden we op positie 5 in Google.
Ruud Bouman
vinyl-lp.com
Uitstekend resultaat bij onze website. Kwamen hoog in google. Aanrader
Net een Trial gedaan met KeyBoost en het werkt, wij gingen van pag. 2 naar pag 1 en dat is natuurlijk de enige pagina die er toe doet, nu eens kijken of we dat kunnen volhouden...
Engel Geukens
apple4you.nl
Ipower bewijst zijn nut door in enkele weken op basis van een keyword de ranking fors te laten stijgen. In hoeverre dit meer bezoekers oplevert en dus de verkopen doet stijgen, is op basis van 1 keyword moeilijk in te schatten. Je zou gedurende enige tijd de mogelijkheid moeten hebben op basis van meerdere essentiele zoekwoorden voor je site te bezien of de resultaten inderdaad in meer verkoop resulteert.
Melita Niamut-Dhonre
gicasa.nl
Wij hebben onlangs een boost gehad van IPower. Het heeft gewerkt, geweldige resultaten mee geboekt. We waren direct vindbaar en benaderbaar voor klanten, in het zicht en dat is het belangerijkste want het betaald zich meteen uit. Bedankt Ipower